donderdag 16 februari 2012

Les 1: Usability

Vandaag hebben wij onze eerste les gehad in het domein 'Web'. Het ging over Usability. Usability; oftewel gebruiksvriendelijkheid is ontzettend belangrijk in het ontwerpproces. Immers, mensen moeten goed met het product om kunnen gaan. Er zijn verschillende manieren om Usability te testen:

- Hallway testing --> Mensen van de straat pikken en observeren

- Remote Usability testing --> Alles onderzoeken en opschrijven in een bepaalde structuur en daar later scenario's van maken. Voorbeeld zijn: Usabilla en Silverback.

- Automated expert review

Als je deze gebruiksvriendelijkheid wil laten testen is het het beste om mensen te nemen die nauwelijks bekend zijn met het product. Het is allemaal nieuw en daardoor krijg je meer belangrijke informatie dan een ervaren persoon zou hebben gegeven.

Volgens Usability consultant Jakob Nielsen zou je al met een onderzoek van 5 mensen 75 procent van je fouten er uit kunnen halen. Als je je product door nog meer mensen zou laten onderzoeken wordt het getal significant lager. Ook heeft hij 10 'find & discovery' punten geschreven. Als je deze volgt word je product al een stuk meer gebruiksvriendelijk.

Wat ook aan bod kwam was de 'Noldus koffer' met daarin The Observer. In de koffer zit onder ander een camera, veel kabels en speciale software. Alles bij elkaar kan je met The Observer bijvoorbeeld doelgericht een website onderzoeken. Niet alleen op het gebied van muisklikken maar ook de reactie van de gebruiker. Waar loopt de gebruiker tegen aan in een bestelproces? Wat is er onduidelijk? Wat wekt frustratie op? Alles kan worden geregistreerd en in één timeline worden gezet.

The Observer is een must-have om dit soort Usability onderzoeken te doen. Het nadeel is dat deze koffer een kleine tienduizend euro kost. Gelukkig zijn er een aantal soortgelijke producten zoals Usabilla en Silverback die een stuk voordeliger zijn.

The Observer van Noldus in actie
Ik denk dat de meeste bedrijven onderschatten wat de waarde is van een goed Usability onderzoek. Er gebeurt te vaak dat men gewoon begint en in het ontwerpproces te weinig aandacht schenkt aan de gebruiksvriendelijkheid.

Ik ben zelf geïnteresseerd in het maken van Mobile Apps. Het is een groeiende markt, het aantal gebruikers neemt fors toe en daarmee ook het aantal applicaties. Booming business dus. Vele applicaties zullen niet (goed) getest zijn op hun Usability. Ik denk dat daarin veel progressie te halen valt. Daarnaast vind ik dat het maken van Mobile Apps en het toetsen van Usability goed te combineren valt als ik mij daar op wil gaan richten.

Al met al vond ik het een zeer interessante les. Ik denk dat ik daar mijn onderzoek ook over wil gaan doen in combinatie met Sociale Media. Hoe precies weet ik nog niet, daar ben ik nu hard over aan het nadenken.

Achtergrondinformatie:
Steve Krug
Don't make me think (1e druk, 187 pagina's, €34,95)
Rocket surgery made easy(1e druk, 137 pagina's, €32,95)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten