woensdag 7 maart 2012

Les 3: Mobile & GUI Design

De les Mobile & GUI (Graphic User Interface) Design hebben we gekregen van leraar Herman Paassen. Ook hebben we het gehad over trends en UX (User Experience) guidelines. Het is met name toegespitst op het mobile platform.

Dhr. Paassen geeft een les Mobile & GUI Design
Algemeen


Binnen 50ms ontwikkel je een beeld over wat je ziet. Esthetische beslissingen maak je heel snel. Doordat je oordeelt over Usability en Credibility besluit je of je wat gaat aanschaffen ja of nee. Een ontwerp van een interface is dus heel belangrijk.

Je zorgt o.a. voor een goede interface door de 'human interface design principles' te gebruiken. Hierin staat hoe je het beste met de gebruiker om moet gaan zodat hij/zij niet voor verwarringen komt te staan. Ook moet je gebruik maken van het 'mentaal model'. Dat houdt in dat de gebruiker veel leert van ervaringen uit het verleden op het gebied van interfaces die deze persoon al heeft gebruikt. Daarnaast zijn er de UX (User Experience) guidelines.

Wat is belangrijk bij het maken van een interface?

- Maak het duidelijk en overzichtelijk en voorspelbaar (User Control)
- Wat vinden mensen belangrijk? Kijk goed naar de doelgroep
- Consistentie (zelfde typografische layout, zelfde interactie, zelfde vorm)
- Label je icons
- Maak gebruik van het 'mentaal model'
- Probeer realisme toe te voegen en hou een oog op detail
- Maak icons van 44 bij 44 pixels
- Feedback (bv. vibratie, geluid, highlight, animatie)

Als mensen iets moois vinden is dat een kwestie van smaak, maar wat bij interactieve applicaties belangrijk is, is dat ook de gebruiker snapt wat de functionaliteit is en hoe het werkt. Het wordt dus aangeraden om van dit soort guidelines gebruik te maken.
Apple's iOS Human Interface Guidelines

De volgende trends zijn hieruit ontstaan:

- Grote logo's en headers
- Typografisch design
- Textuur lay-out
- One page lay-outs
- 3D omgevingen
- Schetsen / handgetekend design
- Interactief design
- Minimalistisch design
- Retro design
- Grid Intensive lay-out

Conclusie


Het is niet de fout van de gebruiker maar van de designer als de gebruiker iets niet snapt. Als de interactie niet logisch is of als het er niet goed uit ziet zullen mensen afhaken. Het gebruik maken van UX guidelines, het 'mentaal model' en human interface design principles is dus een belangrijk onderdeel om tot een goede en gebruiksvriendelijke app te komen.


Meer info

Designing Gestural Interfaces, Dan Saffer, ISBN: 978-0-596-51838-4
Apple's iOs Human Interface Guidelines
Teehanlax

Geen opmerkingen:

Een reactie posten